Wil jij tennissen langer kunnen volhouden? Let dan op je voeding!

Posted on februari 21, 2017 
Filed Under Tennis

Tennis is een intensieve sport. Dat heb je waarschijnlijk al gemerkt toen je eraan begon. Wat veel mensen niet beseffen is dat je er met tennis vaak alleen voor staat en een gehele wedstrijd (of die nu een half uur duurt of drie uur) alleen voor staat, tenzij je dubbelt. Maar ook al dubbel je, je bent in al die tijd fysiek bezig.
Er wordt voortdurend druk op je lichaam uitgeoefend. Dat vraagt dus om veel energie. Maar die energie hebben veel mensen niet. Wat maakt nu het verschil tussen jou als amateur en toptennissers als Nadal en Federer?

Een heel belangrijke vraag die het verschil kan maken tussen het langer volhouden van een wedstrijd of het eerder opgeven. Dit staat namelijk los van de skills die jij bezit. Want iedereen die fanatiek traint en oefent kan een goede tennisser worden. Maar uiteindelijk valt en staat je succes voor een groot deel met de juiste voeding.
Voeding is van essentieel belang, want de juiste voeding levert jou de juiste energie. Tennissers die op hoog niveau spelen, eten dan ook zeer gevarieerd en leven een streng dieetschema na. Dit is een schema waarin voor koolhydraatarme gerechten veel plaats in is geruimd. Deze gerechten voorzien in eiwitten (proteïnen) en gaan suikers en andere schadelijke koolhydraten tegen. Je krijgt hier dus heel veel energie van, die zich snel laat verbranden. En dat moet ook wel, want als tennisser ben je voortdurend in beweging.
Normaal gesproken krijg je binnen een dergelijk dieetplan veel vlees en vis, maar ook is er plaats voor gestoomde groenten en bepaalde soorten fruit. Als tussendoortjes kun je aan noten en zaden denken. Tennissers moeten heel goed op hun lichaam letten en dus heel goed eten. De toptennissers hebben vaak een heel team om zich heen, waarbij ook een diëtist. Deze zorgt ervoor dat de tennisser de juiste voeding verkrijgt, maar ook dat hij geen belangrijke vitaminen en mineralen mist. Want je moet ten alle tijden op en top in conditie zijn. Je hebt weerstand nodig, maar ook energie en heel veel kracht.

Jij als amateur kunt hier een voorbeeld aannemen. Ga vanaf nu de strijd aan met ongezonde koolhydraten en zoek naar gezondere alternatieven. Ga voor koolhydraatarme recepten, recepten met veel eiwitten en ontdek dat er veel meer voordelen aan kleven dan alleen meer uithoudingsvermogen! Met dergelijke recepten kun je namelijk heel snel afvallen, vet verbranden en word je een stuk fitter en kun je je ook nog eens beter concentreren. Koolhydraatarme recepten helpen je algehele gezondheid verder vooruit.
Als jij de ambitie hebt om serieus te gaan tennissen en als jij op hoog niveau wil eindigen, moet je concessies doen. Niet alleen in tijd en in sociale contacten, maar ook in voeding. Want ongezonde voeding is er nu echt niet meer bij. Als jij in staat bent om het discipline op te brengen dat daar voor nodig is, kun je het heel ver schoppen als professioneel tennisser. Dan komt er vanzelf een moment waarop je blij bent dat je ooit de knop hebt omgezet en gezonder bent gaan eten.

Comments

Comments are closed.